Jakten på nätpedofiler
Var det någon annan som såg säsongspremiären för "To Catch A Predator" på Kanal 5 igår?
Journalisten Chris Hansen och hans grupp jobbar för att oskadliggöra pedofiler på nätet i den här amerikanska dokumentärserien från 2007.
Jakten på nätpedofilerna är en serie undersökande dokumentärer från det amerikanska nyhetsprogrammet Dateline NBC.
Programledaren Chris Hansen använder sig av chattsidor för att få kontakt med pedofiler genom att utge sig för att vara unga flickor och pojkar. Pedofilen lockas sedan att träffa den imaginära flickan/pojken för att ha sex. Men istället för det tilltänkta offret väntar Chris Hansen på mötesplatsen med svåra frågor och utskrifter på de sexsamtal som pedofilerna fört med flickan eller pojken över internet. Hansen ställer gärningsmännen mot väggen och allt är fångat på film.
Metoden har både blivit uppmärksammad och kritiserad i USA.
Metoden kan diskuteras och jag kan tänka mig vilka frågor den ger upphov till. Är det rätt eller fel att sätta dit dessa männen, för rent tekniskt - har de inte gjort någonting - ännu. Men tanken och intentionen var där. De flesta män kom förberedda med kondomer för att ha sex med en 13,14 årig flicka efter överenskommelse på internet. Är det rätt att sätta dit de INNAN de gör brottet?
Inte bara det, de blir offentligjorda vare sig de vill eller inte.
Vart går egentligen gränsen för självaste brottet?
Vid tanken att ha sex med barn?
Vid kontakt med barn om sex?
Vid försök till sex med barn?
Eller när de faktiskt har gjort någonting?
Ska man verkligen vänta tills EFTER att de haft sex med ett barn innan man ingriper?
VAD TYCKER DU?
Ni som följt min blogg vet att jag är skoningslös i dessa frågorna - no mercy. Jag tycker detta är ett fenomenalt program som har mitt fulla stöd och önskar det vore ett program som faktiskt fanns överallt. För att sätta dit de pedofiler som kommer förberedda att ha sex med barn och för att skrämma de som "bara" tänker på det. För mig borde det finnas lagar om hur man pratar till barn - det vorde vara olagligt för en vuxen människa att fråga en flicka på 13 år om hon vill suga av honom.

Om du tycker om min blogg;
Rösta - Rösta dagligen!









February 19th, 2008 at 1:41 pm
Klart som faan det är rätt att sätta dit dom innan dom begår brottet. Om man vet innan vad dom tänkt göra.
February 19th, 2008 at 2:08 pm
Gjorde inte Robert Aschberg något liknande för några år sedan? Dvs raggade upp pedofiler på nätet, stämde träff och konfronterade dem. Givetvis blev deras ansikten och röster censurerade eftersom det var Sverige och inte i USA detta utspelade sig.
Bra hursomhelst tycker jag. Kan inte komma på något värre brott än pedofili.
February 19th, 2008 at 2:10 pm
Jag håller med. Det är fenomenalt att göra ett sådant program, och jag önskar att det hade gjorts i Sverige också - Ocensurerat
February 19th, 2008 at 2:14 pm
I haven’t seen the program, but in general I think they do something wrong the very minute they contact kids to achieve sex. To actually convict them is of course a little more complex. If they have uses a fake personality and said they where a kid themselves, the matter should be clear. If they discuss or make an appointment for sex, the same. If they just hint for it - well I guess you have to see all the facts; did they bring condoms, is the hinting undisputable and so on. But if they haven’t discussed sex at all or given fake data, I guess it can be hard to convict them before something frighten happens. We can’t be so frighten that we forbid grownups to contact/met kids on a general base. Or can we?
Oh, I guess you just put a coin in me and got me started. I have enough thought of this matter to fill a book. I’ll save your blog from that. (but if you want to discuss, make sure you have enough free space in your inbox and let me know ;-) )
February 19th, 2008 at 2:37 pm
Visst är det rätt att stoppa dom innan de gjort något, de flesta har uppenbarligen gjort olagliga saker tidigare. Det enda haken med att sända programmet som jag kan se är att de som ser programmet blir försiktigare men samtidigt är det ju en bra varning till föräldrar att föra en dialog med sina barn och för ungdomar att se vad som finns ute i verkligheten bortanför dataskärmen.
February 19th, 2008 at 2:43 pm
Helt klart ska de sättas dit INNAN brott har begåtts. Just när det gäller barn och djur så finns det INGET som ursäktar något.. om de hade funnits något som kunde utmäta att de bara hade fantasier/tankar om de så skulle de åka in på behandling.
Om man kan förhindra att barn skadas så skall de göras.. håller med dig madde att beroende på hur en vuxen pratar med ett barn skulle man ingripa.. Jag såg tyvärr inte programmet igår men tycker de e bra att de kommer upp till diskution!
February 19th, 2008 at 3:04 pm
Fan jag missade programmet igår, fan!
Jag anser helt klart att dom ska bli tagna på bar gärning då det var planerat.
1:a De väntar & lockar på datorn tills de hittar det dom söker- En minderårig!
2:a De vet att de går över gränsen när de pratar med en okänd minderårig. (Hur många vuxna människor tar kontakt med minderårig?!)
3:e Medvetet pratar de osunt & även olagligt med de minderåriga.
4:e Pedofilen gör upp en mötesplats med den minderårige. (Planen börjar ta form).
5:e De dyker upp & väntar på att fullfölja sin plan.
6:e Att de har kondomer med innebär att de tänker slutföra planen sexuellt. Kondom kan även betyda att de vill dölja sina spår, iaf med DNA.
Jag kan hitta minst 6 “åtalspunker” OM jag hade varit en åklagare.
Jag vet till 100% att de finns många pedofiler som är på öppna anstalter där de har tagit återfall minst 5 ggr.

DET är sjukt!!!!!!!!!!!
Tyvärr så är pengar viktigare i Sverigen än oskyldiga barn.
Jag kan hitta minst 5 punkter som jag tycker att de har begått brott på.
February 19th, 2008 at 3:23 pm
[svar på kommentar]: Ja visst var vi söta?! haha.
Angående programet igår så känner jag mig faktiskt ganska kluven. Jag har inget som helst till övers för pedofiler. Men jag måste nog tänka efter lite om vad jag egentligen tycker om den där sortens provokation innan jag skriver något.
February 19th, 2008 at 3:33 pm
Tycker det é helt rätt. Hade det inte varit dom från TV så hade det varit en riktig ung tjej !
February 19th, 2008 at 4:12 pm
Jag sa igår till min man.. det är synd att man inte kan göra så i Sverige. Häng ut dom, förnedra dom! Det är min syn på det hela.
February 19th, 2008 at 4:21 pm
Går det stoppas innan så ska det stoppas innan, punkt och slut! *kramen*
February 19th, 2008 at 4:46 pm
Alltså. Finns möjligheten att stoppa dom innan något sker, så tycker jag att det är helt okej. Barn ska inte behöva lida för en annan människa inte vill ta ansvar för sina idiotiska blivande handlingar.
February 19th, 2008 at 5:21 pm
jag håller verkligen med dig. det skulle finnas såna där pogram överallt i världen. jag såg lite på det och man blir ju helt galen på hur folk kan va..
February 19th, 2008 at 7:15 pm
Jag tycker att man ska ta fast dom INNAN de har gjort nånting.. I o med att de har tänkt tanken och kommit i kontakt med en flicka/pojke så finns det ju ingenting som hindrar dom från att begå brottet också! Och det är fan inte lämpligt att fråga ett barn ifall han/hon kan suga av honom! :@
February 19th, 2008 at 7:31 pm
Usch, dom är bara för vidriga! Dom ska helt klart hängas ut i media med bild och allt för att förhindra att dom utsätter något barn för något! Men tyvärr så är det inte vanligt att “första gångs pedofil” går till väga på det sättet som filmklippet visade… Dom brukar först ta någon i omgivningen som har förtroende för dom och sen när dom har blivit “experter” på det här med att förvirra och utsätta barn så går dom vidare till okända, vidgar sin horison… Äckliga kräk!
February 19th, 2008 at 8:02 pm
Hur jag tycker??
Det är klart jag tycker det borde finnas lagar och skyhöga straff. Frågan e hur man ska bli mer effektiv att sätta dit jävlarna. Jag hade jättegärna låttsas va en fjortonårig liten tjej för att sätta dit dem kan jag lova. Äckligt, groose
February 19th, 2008 at 10:32 pm
Sätt dit dem! Jag blir så jävla förbannad när jag ser dessa jävla typer att jag kan gå i atomer!
Fin blogg du har!
/Sus
February 19th, 2008 at 10:58 pm
För ett tag sen var en man på min skola och föreläste om precis det här. han var med i en organisation som gick ut på att ta kontakt med pedofiler på internet och sedan konfrontera dem (dock gick det inte så långt att de faktiskt konfronterades i verkligheten, utan det skedde på internet).
På ungefär samma sätt, låtsas dom vara unga tjejer på olika sidor på nätet, lockar till sig äldre män och börjar prata med dem. Det ena leder naturligtvis till det andra och så fort den de pratat med erkänner sig vara någon annan den uppgett sig för att vara, eller försöker stämma träff, så får den tillbaka ett mail som noga förklarar allting, samt uppger telefonnummer och mailadress till den som låtsades vara en ung tjej.
Vad han hela tiden återkom till var, att det i Sverige inte finns en enda lag som säger att en vuxen människa inte får tala om sex på ett sådant sätt med en minderårig. Vad han menade var, att i verkligheten skulle en sådan sak kunna bestraffas med fängelse, men om man istället sitter framför en dator och gör samma sak, så blir det helt plötsligt lagligt.
Dock sa han att en sådan här lag kommer att stiftas inom kort, vilket kommer göra att sexförslag etc, som på internet riktas mot en minderårig, kommer att kunna bestraffas med upp till sex månaders fängelse (om jag minns rätt). Ska bli intressant att se om detta faktiskt sker och hur det isåfall fungerar.
February 20th, 2008 at 8:59 am
Jag såg videon nu.. Så jävla räliga! Fy fan.. De hade ju helt klart tänkt ha sex med flickorna! Alltså borde de sättas dit då! Innan de gjort något! För att förhindra att de skulle göra något.. Visst man kan inte veta säkert osv.. Men seriöst.. I want you, all of you.. Och så åker han dit för att träffa henne.. Klart att han hade tänkt ha sex med henne.. Annars hade han ju inte sagt så..
Nä, fy fan! Det är skrämmande!
February 20th, 2008 at 9:22 am
Jag såg oxå det där programet och jag tycker det e skit bra att dom har gjort ett sånt. Det verkligen visar hur mycket det finns på nätet. OCh det visar att man aldrig vet vem man pratar med..
February 20th, 2008 at 10:33 am
Jag håller med dig - no mercy. Vad gäller barn (och djur!) är det tillträde förbjudet, och det BÖR VARA brottsligt att ens föreslå för ett barn att “jag vet, du skulle ju kunna suga av mig..”
Fy fan..
February 21st, 2008 at 12:38 am
I teveserien så belyses ju just detta: pedofilerna har inte gjort något men de har för avsikt att göra det. Rättsligt verkar det inte vara något problem att sy in dem för det i de stater där programmet spelas in.
/Johan
February 21st, 2008 at 4:34 pm
Såg programmet!! Tycker det är klockrent!!! Varför ska man vänta tills det redan skett??? Det framgick ju ganska tydligt varför dom var där med kondomer och massa öl..
February 29th, 2008 at 1:45 pm
Hmm.. frågan är vansklig. Alla tar väl avstånd från det som händer på nätet när vuxna raggar på barn. Men, frågan är vad ett program som det åstadkommer. Reflekterade över 2 saker bl.a.
Det heter “jakten” på osv. Sen kallar man dom “rovdjur” vid upprepade tillfällen. Detta sänder signaler som hetsar och gör dessa personer till “lovligt byte”.
Personligen anser jag att alla som begår den typen av brott lider mer eller mindre av en psykisk störning. Frågan är om man inte istället borde skapa ett klimat där personer med sådana problem VÅGAR söka hjälp och därmed hindra att något barn far illa. Som jag ser det är jag ytterst tveksam att någon idag självmant skulle våga söka hjälp för att man har tankar om att förgripa sig på barn. Ämnet är alltför skambelagt och förknippat med sånt hat (tack vare media) att jag utesluter att någon vågar söka hjälp.
Att någon försöker stoppa dom på nätet är helt i sin rätt, men program av den spekulativa arten som detta, gör nog mer skada än nytta.
Ett exempel på hur vi påverkas av media är vad någon skrev tidigare i denna tråden. “kan inte tänka mig något värre brott”
Jag undrar då stilla, är inte mord värre? Döden är oåterkallelig.
Männsikor som säljer narkotika till barn och unga?
Företag som utnyttjar barnarbetare helt hänsynslöst i jakten på att tjäna pengar osv.
Tyvärr är nog många av oss besläktade med ett stort mått av dubbelmoral. Vi ondgör oss över pedofiler, men går sen och handlar billiga kläder och annat på stan som tillverkats av barn, eller föräldrar som har svältlön i Kina och måste arbeta 12-14 timmar om dagen. Så deras barn aldrig ser dom.
Var finns all empati med barnen då?
Ibland känns det som det är viktigare att ha någon att sparka på (i detta fall pedofiler) än att verkligen visa omsorg om barn.
Vi är många som direkt eller indirekt förgriper oss på barn, delvis då genom att köpa saker som tillverkats av barn för 1:- per timma, 10 timmar per dag.
Hoppas ni är lika kritiska öppet mot dom som t.ex. köpa sådana där minimopeder för ca 2 tusen. Där är det bevisat att det sitter barn och tillverkar dom.
Mitt budskap är “Stoppa inte bara pedofiler på nätet, utan stoppa ALLA som i någon form utnyttjar barn”
/Pontus
February 29th, 2008 at 2:02 pm
Glömde en sak, med tanke på programmet.
En juridisk knäckfråga.
Ingen av dom i programmet hade ju sexchattat med något barn. Det var ju ett fiktivt barn, spelat av en vuxen.
Alltså jag fördömer männens agerande, men defakto har ju inte något brott begåtts. Möjligen ett uppsåt.
Kan man döma människor för vad dom gör mot fiktiva individer, så skulle man kunna dömas för olga hot om man säger att “jag skall slå ihjäl Kalle Anka”
Vad jag försöker säga är:
Ropen på att dom skall dömas borde tonas ner. MYCKET viktigare är att identifiera dessa personer för polis och myndigheter, så man kan eliminera att något sker i framtiden. Erbjuda dessa individer behandling, så att dom inte utgör fara för sin omgivning. Samt att man håller noga uppsikt på dom, så att INGET inträffar.
Bara att bli upptäckt, kan vara en väckarklocka för många av dessa personer.
March 4th, 2008 at 2:35 pm
Jadu!
Jag har två barn, tjejer och bävar för när de blir äldre. Dock så kommer jag få dem att förstå att det finns mycket farligt “där ute” samt att de MÅSTE vara öppen mot oss förräldrar ifall någon kontaktar dem på något sätt som är motbjudande.
Men dateline NBC är HUR bra som helst. Sätt dit dem! I sverige borde man få ansöka om att få göra samma sak, “bjuda in”, spela in och även planera med polisen så att pervo människorna blir fast samt att förundersökningen i form av chat och inspelningen godkänns som bevismaterial.
Tyvärr får inte filmerna läcka ut på internet, men guu va härligt det skulle vara att visa att försöker ni, då åker ni dit!
I fängelserna i Sverige är det inte så enkelt att vara sexförbrytare, men vem bryr sig om det
//Mike
March 9th, 2008 at 2:18 am
Min dotter som är 11 år har blivit utsatt för pedofilen ***, ******-**** dömd till 2 år i fängelse plus ynkliga 75000 för kränkning .Ålagaren tycker att det är tillräckligt trots att han gjort det 4 gr mÅL NR * ***-** För den som vill ta del av domen som är offentlig handling .
March 9th, 2008 at 2:28 am
Ytterligare en person har förgripit sig på min dotter . Den personens namn kommer också jag offentligöra så fort han är dömd.
March 9th, 2008 at 2:39 am
Mitt idigare inlägg föll tydligen bort. Min dotter som är 11 år har blivit väldtagen och sexuellt utnyttjad av ***, ******-**** Mål * ***-** finns att hämta i Stockholms tingsrätt för den som vill veta mer.
March 9th, 2008 at 2:54 am
Jag tror att om man offentliggör namnen på dessa svin så kommer många att akta sig väldigt noga för att fastna i det nät av polisens internetspaning som pågår med större intensitet än någon anar.Nu tror jag många pedofiler kommer att sova sämre om nätterna om de läser det jag skrivit här.
March 17th, 2008 at 11:25 am
Hasse Ö
Med allrespekt för dom känslor det inträffade innebär för dig och din familj. Så tror jag inte det är direkt förenligt med svensk lag det du gjort, att publicera någons personnummer på nätet. Kan mycket väl förstå känsla av frustration etc. hos dig. Men du borde nog överväga om dina inlägg skall ligga kvar.
För övrigt handlar tråden ursprungligen om tankar kring ett TV-program.
En liten spontan undran bara i sammanhanget. Blir det inte ännu mer uppståndelse kring din dotter om du på internet uppmanar människor att kvittera ut domar med henne som målsägande? Borde hon inte få lugn och ro att bearbeta det som hänt henne.
Det var åtminstone min första reflektion på det du skrivit.
April 26th, 2008 at 1:45 pm
Hysteriskt att så många kan se detta som okej.
Har inte dessa människor rättigheter som precis vem som helst? Dom blir uthängda för hela världen för ett brott de ej begått ännu innan de ens har blivit ställd i domstol. Det spelar ingen roll hur utgången i domstol blir, världen har redan dömt dem och deras liv är förstörda. Allt bara för att pöbeln ska få något att gotta sig åt i tv-soffan.
Brottsprovokation utan någon rättegång där de döms utan att ha begått ett brott för allmänhetens nöje, bedrövligt. De får inte en chans att ändra sig på plats, så fort de kommer fram till dörren så är de körda. Många skulle inte ens falla in i kategorin pedofil i Sverige om det inte vore för den demoniska uthängningen i tv.
August 18th, 2008 at 8:21 pm
Kanske lite efter men det här är mina åsikt: http://zebamopuerulm.blogg.se/2008/august/jakten-pa-natpedofilerna.html